Ohjaajalle


Tälle sivulle päivitetään Feelix-ryhmien ohjaukseen ja sisältöihin liittyvää aineistoa sekä kokemuskuvaukset Feelix-ryhmistä.


kuva käsistä

Omaa ryhmää muodostamaan

Kenelle, miten?

Feelix-ryhmän idea – mikä ryhmässä tärkeää?

Feelix-ryhmän lisäarvo * Minä ohjaajana – mitä ohjaajalta odotetaan * Ohjaajan ja ryhmäläisten rooli


Ryhmän toteutus

Ryhmässä sovittavat asiat & käytännön järjestelyt * Ohjaajien ja ryhmäläisten kokemuksia * Ryhmän päättäminen * Käytännön esimerkkejä


Sudenkuoppia

Entä jos kaikki ei mene niin kuin Strömssöössä?


Hyviä vinkkejä ohjaajalle


pelinappulat

Feelix-ryhmissä käytetyt digitaaliset sovellukset & verkkopohjaiset pelit/testit

Ei digitaalinen merkitään tähdellä*. Linkit aukeavat uuteen välilehteen.

AnswerGarden https://answergarden.ch/

Ilmainen sovellus, voi virittää ryhmäläisiä seuraavaan aiheeseen kyselemällä ennakkotietoja tai kerrata jo tuttuja asioita. Ohjaaja luo “vastausten pihan”, jakaa linkin. Ryhmäläiset voivat kirjoittaa seinälle vastauksiaan. Eniten vastatut korostuvat isompina sanoina, muodostuu sanapilvi.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Sovellusta on käytetty palautteen pyytämiseen ja ryhmäläiset ovat myös tehneet omia kyselyitään, jotta työkalu tulee heillekin tutuksi. On vastaava kuin esim. sanapilvi, mutta ilmainen. Nettisivut ovat visuaalisesti ankeat, mutta toimivat kyllä. Uuden kysymyksen saa painamalla Create AnswerGarden tai oikean yläkulman plus-merkistä. Vaikka valitsee maksimimerkkimäärän (40 merkkiä), on aika lyhyt ja ylipitkät vastaukset saattavat hävitä. Tulokset tulevat mukavan näköisenä koontina.

VIA-vahvuustesti https://www.viacharacter.org/

Ilmainen testi, luonteenvahvuuksien tunnistamista.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Toimii suomeksi ja englanniksi. Kielivalikko löytyy vasemmalta yläkulmasta. N. 15 min menee aikaa täyttöön. Saa kivan listan itselle, jossa näkyy persoonan vahvuuksia. Ominaisuuksia on myös kuvailtu kiinnostavasti ja se tukee keskustelua. Sopii ryhmän alkuvaiheeseenkin.

Quizlet https://quizlet.com/

Ilmainen sovellus. Helppo tapa opiskella, harjoitella ja hallita oppimaa tietokilpailukysymyksien kautta.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Aiemmin käytössä ollut Kahoot muuttui maksulliseksi, joten käyttöön otettiin vastaava ilmainen Quizlet. Sinne tehtiin itse tietokilpailukysymyksiä (valmiitakin kysymyksiä löytyy, joita voi käyttää). Tuntui hyvältä vaihtoehdolta, koska nuoret eivät olleet koulussa käyttäneet Kahootia, joten tämän avulla pääsivät samalle viivalle sitä käyttäneiden kanssa.

GeoGuessr https://www.geoguessr.com/

Online-peli, jossa rekisteröityneet käyttäjät pystyvät liikkumaan kartalla tarkoituksenaan selvittää tai arvata kyseisen paikan sijainti.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Etäryhmissä on ollut kiva ”matkustella” ympäri maailmaa, Suomea tai Eurooppaa. Hiirellä kuljetaan tuntemattomassa kohteessa (hyvää hiiren käyttöä tarvitaan) ja esim. kylteistä tai muista vihjeistä pitää arvata missä on. Arvaus klikataan kartasta ja kone näyttää kuinka lähelle pääsi oikeaa paikkaa. Ilmaisversiossa on aikarajoitus, mutta ehtii kyllä päästä tunnelmaan.

Aivoralli https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/17/arki-on-aivoille-rallia-kokeile-miten-ihan-tavallinen-paiva-vaikuttaa-aivoihisi

Aivorallipelissä tutustutaan, mitä aivot käyvät läpi päivän aikana.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Etäryhmän kanssa ”pelattu” tätä eli yhdessä valittu koneen antamista vaihtoehdoista sopiva eteneminen ja päivän kulku ja todettu miten päivän valinnat kuormittavat aivoja. Mihin aikansa käyttää ja millaisia päätöksiä tekee… Kyseisen ryhmän kanssa ei tullut yllätyksenä esim. se, miten tärkeää uni on, mutta testi sai taas ajattelemaan omia valintojaan.

Puukuvio *

Erilaisia hahmoja, joista voi tunnistaa itsensä.


Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?
Oli käytössä ryhmäkerran aluksi keskustelunavauksena, mitä kuuluu -kierroksen muodossa. Voidaan käyttää ryhmäkerran lopuksi (mikä fiilis on jäänyt päivästä). Osa ryhmäläisistä löytäneet sopivan kuvan helposti ja kertoneet paljonkin fiiliksiään. Osalle ollut haastava tehtävä. Ryhmäläiset ovat myös huomanneet, miten tunne/fiilis vaihtelee päivittäin.

SomeBody®- menetelmän harjoitukset * https://somebody.samk.fi/

SomeBody®-menetelmä on pienryhmätoimintaa, jossa osallistujan kehotietoisuustaidot, tunnetaidot ja sosiaaliset taidot kohentuvat.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

SomeBody-menetelmän käytettyjä harjoituksia mm.
Fiilismittari: paperille piirretyn janan toisessa päässä on surunaama ja toisessa hymynaama. Merkataan janalle oma sen hetkinen fiilis sopivaan kohtaan.
Minäkuvan harjoitukset: Pohditaan esimerkiksi sosiaaliseen minäkäsitykseen liittyviä vahvuuksia. Ryhmäläiset poimivat (esimerkkilistasta) 2–3 vahvuutta ja miettivät miten tämä vahvuus näkyy eri tilanteissa. Parille tai ryhmälle kerrotaan ainakin yksi vahvuus ja esimerkkitilanne, jossa se on näkynyt. Pohditaan automaattisia ajatuksia, jotka pompahtavat mieleen esimerkkitilanteissa. Mietitään mikä tunne on silloin päällimmäisenä (apuna kuva tunteiden tuulimyllystä). Missä kohtaa kehtoa tunne tuntuu? Keskustelua yhdessä koko harjoituksesta.
Rentoutusharjoitukset: Rauhallisen musiikin kuuntelu ja rentoutuminen mukavassa asennossa, vaikka makoillen säkkituolissa tai pötkötellen lattialla. Tai ohjaaja lukee mielikuvarentoutukseen sopivan tekstin. SomeBody-harjoitteet ovat toimineet yksittäisinä harjoitteina tai pidempänä ”SomeBody-kertana”. Pidempi SomeBody-kerta on poikennut totutuista ryhmäkerroista, koska sessio eteni aina ohjaajan määräämän harjoituksen tai keskusteluaiheen mukaan. Ohjausta oli siis paljon, mutta samanaikaisesti osallistujien keskusteluille annettiin tilaa.

360-etäkierrokset museossa https://www.boundlessroads.com/360-virtual-tour/

Virtuaalinen museovierailu.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Sopii etätapaamiseen kivaksi ajanvietteeksi. Ei ehkä alkuvaiheeseen, vaan ryhmäläisten jo ollessa tuttuja toisilleen. Valittiin Firenzen taidemuseo Uffizi, jossa oli patsaita, maalauksia ja kattokoristeita. Museossa liikkuminen vaatii hyvää hiiren käyttöä ja antaa elämyksiä.

Tuntematon sotilas -testi *

Lundberg, T. (2005). Tuntematon sotilas ja johtamisen taito. 2. painos. Lahti: Positiivarit

Testi kuvaa erilaisia persoonallisuustyyppejä, johtajatyypin näkökulmasta.

On samantyyppinen, kuin 16 persoonallisuutta tai enneagrammitesti. Tämän tekee kivaksi ja mielenkiintoiseksi se, että persoonatyypit löytyvät Tuntemattoman sotilaan hahmokavalkadista. Testi on yllättävän tuttu nuorillekin ja ainakin he tunnistavat teoksen ja ovat kiinnostuneita siitä. Sekään ei ole häirinnyt, että kysymykset ovat johtamisen näkökulmasta. On ollut tosi suosittu. Arvelen sen johtuvan kahdesta asiasta. 1. Persoonallisuudet kuvataan mielenkiintoisesti tiukassa paikassa. 2. Voi tuntua kohottavalta, että jos itse olisi ollut nuori sota-aikana, niin olisi varmaan ollut yksi niistä sankareista. Ongelma on se, että netistä löytyvä testi on melko heppoinen, joten käyttö vaatii kirjan hankintaa (osto/kirjasto) ja lomakkeiden kopiointia.

16 persoonallisuutta https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustesti

Testi kuvaa eri persoonallisuustyyppejä.

Kuvakortit * Picture this -kortit, esim. https://www.toimintapuu.fi/epages/toimintapuu.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130903-11092-248650-1/Products/2900

Kuvakortit ovat menetelmä, jossa osallistujien keskustelua ja työskentelyä tuetaan hyödyntämällä kuvallista materiaalia. 

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Ohjaajalle helppo tapa aloittaa ryhmä ja ryhmäläisillekin päästä alkuun juttelussa. Voi käyttää esim. mikä kortti tulee mieleen mistä tahansa syystä. Ei ole pakko valita esim. itseään kuvaavaa korttia. Kuvan kanssa tulee kerrottua enemmän kuin muuten kertoisi ainakin jännittävässä alkutilanteessa.

Ateneumin taidekuvakortit esim. https://museoshop.fi/tuote/taidepakka-60-korttia/

Taidekorttien kohdalla tulee puhuttua sekä omista ajatuksistaan että siitä mitä taide/maalaukset herättää. Tässä kohtaa voi puhua muustakin, kuten musiikista.


Tunnekortit * Kivikortit esim. https://www.toimintapuu.fi/epages/toimintapuu.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130903-11092-248650-1/Products/3900

Tunnekortit ovat tarkoitettu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Ohjaajana tuin ryhmäläisten jutustelua päivän olotilasta ja fiiliksestä hauskojen kivikorttien avulla. Eri tunteista oli helpompi puhua kuvan avulla. Ja osa ryhmäläisistä ei ollut halukkaita kertomaan enempää, mutta kuva kertoi muille millä fiiliksellä hän oli.

Kukoistuksen kehys * https://www.joylla.com/#kukoistuksen-kehys

Hyvinvointimalli, rakentuu kuuden osa-alueen mukaan: aikaansaaminen, elinvoimaisuus, myönteisyys, uppoutuminen, ihmissuhteet ja merkitys.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Jossain kohtaa ryhmää voi mennä syvemmälle elämänalueisin ja silloin kuva toimii hyvänä keskustelun herättäjänä.

Musiikki/soittolista (Spotify, YouTube)

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Ryhmäläiset ovat jutelleet musiikin merkityksestä ja tärkeydestä, lempimusiikistaan. Muutaman ryhmän kanssa esim. automatkoilla jokainen on saanut valita soittolistaan mieleistä musiikkia.

Runo *

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Ohjaajana olen lukenut joskus jonkun runon tai aforismin. On esim. etätilaisuuden päättänyt kivasti.

Esimerkki etäryhmän päätösrunosta:
 
Lupaa minulle, että tulet muistamaan,
että olet paljon rohkeampi kuin uskot,
vahvempi miltä näytät ja
fiksumpi kuin luulet.
Nalle Puh

 
(Osallistujat ovat joskus arvanneet kenen sanoma.)
 

Fölis-lautapeli * Pelin esittely: https://youtu.be/9mx588x_6Xo Peliä saa tilattua: folis@porinseuduntyottomat.fi

Luottamuksen luomisen apuväline.

Miten käytetty ryhmän ohjauksessa?

Ryhmien kanssa pelattu monta kertaa. Peli sisältää fiksuja kysymyksiä, joihin on miellyttävä vastata. Ja on hyvä, ettei ole pakko vastata, jos ei halua vaan voi valita toisen kysymyksen. Peliin saattaa myönteisesti vaikuttaa se, paljonko ohjaaja itse on valmis heittäytymään peliin. (Pitkään tunteneet ryhmät voivat pelata keskenäänkin.) Kaikille on jäänyt pelistä hyvä mieli. Pelin pituutta ja aihevalikkoa voi helposti säädellä. Toimii myös etänä!